Vernissage
Lördag 25 maj kl. 14 hälsar vi alla varmt välkomna till vernissage för sommarens utställning med Hans Op de Beeck.
–
Den belgiske konstnären Hans Op de Beeck (f. 1969) arbetar i en mängd olika medier och tekniker. Han har slagit igenom med sin egensinniga, karaktäristiska konst som omfattar uppslukande installationer, skulpturer, videoverk, texter, teckningar, fotografier och akvarellmålningar. Under det senaste decenniet har Op de Beeck även arbetat inom teater-, opera- och dansvärlden som dramatiker, scenograf, regissör och kostymdesigner.
Hans Op de Beeck är mest känd för sina monumentala, sensuella installationer. Besökaren får kliva in och uppleva gåtfulla scener, där tiden har frusit fast. Här finns det utrymme för en tyst kontemplation och stunder av djup förundran. De distinkta verken gestaltar det komplexa, tragikomiska förhållandet mellan människan och världen och berör existentiella frågor kring meningen med livet.
I separatutställningen Vanishing Point på Nordiska Akvarellmuseet ingår ett tjugotal svartvita akvarellmålningar i stort format och ett urval av nyare skulpturer. Här visas även det hyllade monumentala verket Danse Macabre (2021) – en barockinspirerad, monokrom karusell i naturlig storlek, som med sitt välkända dödsdanstema och ett tragikomiskt uttryck är en melankolisk påminnelse om livets flyktighet.
Om skulpturen
Den klassiska karusellen är vanligtvis en färggrann, kitschig anordning som leder tankarna till nöjesparker i det förflutna. Hans Op de Beeck betraktar karuseller som en tragikomisk iscensättning av underhållning. Det finns något absurt i det ändlösa snurrandet utan mål kring en betydelselös mittpunkt. Titeln "Danse Macabre", eller "Dödsdansen", anspelar på ett klassiskt motiv i konsthistorien, ett motiv som är en bildlig framställning av döden och som var särskilt populär under medeltiden. Som ett slags monumentalt stilleben påminner karusellen om förgänglighet och allt övergående och relativa i våra liv. Skulpturen är ett av Op de Beecks många verk som visas i sommarens utställning på Nordiska Akvarellmuseet.
Sedan 2009 och parallellt med andra konstnärliga projekt har Hans Op de Beeck arbetat med storskaliga, svartvita akvareller. Dessa verk på papper visar gåtfulla fiktiva platser, som dystra storstadsmiljöer, ödsliga naturlandskap och suggestiva interiörer. Han målar ofta på natten som ofta smyger sig in i bilderna.
Akvarellerna utgör bakgrunden till den nya animerade filmen Vanishing Point. Begreppet, som också blev utställningstiteln, betyder flyktpunkt och syftar på den punkt där alla parallella linjer möts på horisontlinjen enligt centralperspektivets regler. Op de Beeck använder termen metaforiskt som en gräns mellan det kända och det okända, det konkreta och det abstrakta och mellan det sinnliga och andliga. Hans animation börjar med att en liten pojke fridfullt och med slutna ögon vilar på rygg. Därefter förflyttas vi genom fiktiva landskap med gåtfulla stilleben och figurer. Scenerna ackompanjeras av en specialskapad komposition av musikern Sam Vloemans och framförd av Hermes Ensemble.